Inhoud

Bedrijfsprocessen

Waar wordt aan voorbijgegaan bij veranderingen

Waar ligt het aan dat veranderingen in een organisatie gepaard gaan met gebreken? Dit heeft twee oorzaken. Degenen die een verandering voorbereiden en implementeren hebben meestal geen totaal overzicht van de bedrijfsprocessen. Hierdoor weet je ook niet zeker wat er allemaal geraakt wordt door de verandering. En dus vergeet je wel eens wel eens wat. Natuurlijk, van fouten leer je. De procedures worden aangepast en iedereen neemt zich voor dat dit geen tweede keer gebeurt. Maar toch gebeurt het vroeg of laat weer ergens in de organisatie.

De tweede oorzaak ligt in het verlengde van de eerste oorzaak, en heeft te maken met de manier van denken binnen veel organisaties. Velen benaderen een organisatie vanuit het organogram. Men denkt hiƫrarchisch en taakgericht. Het gevolg hiervan is dat men wel weet wat een afdeling doet, maar niet hoe. Men volstaat daarom bij veranderingen ook met alleen aan te geven wat er moet veranderen. De beantwoording van de 'hoe'-vraag moeten afdelingen zelf uitzoeken. Het gezichtsveld beperkt zich daardoor tot datgene waarvoor men direct verantwoordelijk is. Deze enigzins tayloriaanse manier van denken en werken is velen van ons aangeleerd. Het is met de paplepel naar binnengebracht en daarmee verworden tot een automatisme. Het lijkt wel of deze manier van denken zich in onze genen heeft verankerd.